onsdag 8 september 2010

"Thanks for hanging out"

Jag vet! Det var inte länge sedan vi skrev om Lloyd Cole här på Popfarsor, men nu måste jag faktiskt få berätta vad som hände ikväll. Jag och kompisen Johan hamnade på en "hemlig", akustisk spelning med Lloyd Cole på El Mundo i Stockholm. Han var i stan för att möta pressen och göra lite promotion för nya plattan. Vi hade fått reda på det tack vare kontakter på hans svenska distributionsbolag och Johan hade dessutom fiskat fram att klubben skulle öppna klockan sju och att Lloyd skulle spela vid niotiden. Vi var givetvis där prick sju. Det var Lloyd också. Han satt ensam vid ett bord och läste en bok på något som liknade en "Amazon Kindle". Sippade lite på en öl. I övrigt var stället nästan tomt. Jag blev genast lätt nervös och funderade på om man skulle gå fram och säga något. Typ "I'm a big fan" eller "Thank you for the music"... Det hela löste sig enkelt genom att Johan inte bara ville ha en öl utan även något att äta, samtidigt som det inte fanns något mer bord med lediga platser än det som Lloyd redan satt vid (det finns inte många bord på El Mundo...). Vi frågade om vi fick slå oss ned. Han nickade ett "ok" och vi satte oss. Efter lite pinsam tystnad presenterade vi oss och efter ytterligare ett litet tag flöt samtalet på riktigt bra. I drygt en timme satt vi och pratade vilket känns smått overkligt med tanke på vilken stor ikon han länge varit för mig. Jag fick till och med tillfälle att bjuda min gamla idol på en öl! :) Höjdarkväll!

Efter spelningen, som var drygt femtio fantastiska minuter lång och friskt blandade låtar från hela karriären (och ja, han spelade Perfect Skin, Are You Ready To Be Heartbroken? och Undressed) minglade Lloyd runt bland publiken ett litet tag. Innan han lämnade stället stannade han till vid vårat bord, tittade på oss och sa "Thanks for hanging out". Ödmjukt. Stort.


Lloyd förbereder sig


Fantastisk spelning!


Lloyd minglar


Lloyd Cole and the Commotions - Mainstream

3 kommentarer:

Mattias sa...

Jag är SÅÅÅÅÅ avundsjuk - på gränsen till bitter :-)
Fantastiska foton - tack för dem.
Spelade han Cut me down?
Fick du en autograf på magen?
/Mattias

Bengt sa...

Vågade inte visa min bleka mage för Lloyd, där gick gränsen... Så ingen autograf, och inte heller någon Cut Me Down tyvärr. :(
Och var inte bitter - det klär dig inte. Du är ju den där äppelkäcke, rosenkindade killen! ;-)

No-one sa...

Jag är SÅÅÅÅ glad för din skull, älskling!