onsdag 1 september 2010

The house that Frankie built






Det är dax att spika ner house-debatten en gång för alla. Det finns bara en Godfather of House. Och det är Frankie Knuckles. Denna monster-DJ/producent/artist satte house på kartan för längre sedan än det flesta av er kan minnas. De flesta av er var nog inte ens födda (så gammal är jag). Frankie var sjukt bra från dag ett. Och han är fortfarande sjukt bra. Det känns som om att allt han rör vid blir lite svängigare, lite snabbare och mer lite mer fetpiano helt enkelt. En oslagbar golvfyllarkombo.

Mitt första house-minne är en muggig skivbutik för DJs på Manhattan. Året var 1988 och det var en stekhet sommar i New York. Jag reste runt med mina föräldrar i USA och äntligen hade turen kommit till Äpplet. Jag minns inte hur jag hittade skivaffären - den låg inträngd längre in i en liten lokal bakom en butik med (stulen?) stereoutrustning.

CD'n hade slagit igenom men här handlade det 100% om vinyl. Jag var en ambitiös gymnasie-DJ som ville leverera lite nyare och "skitigare" dansmusik än Belinda Carlisles och Geroge Harrisons senaste singlar inköpta på Domus i Olofström. Butiken på Manhattan var svaret på mina önskningar. Här härskade ett snabbt, avskalat, naket beat som loopades om och om igen i en sorts hypnotisk takt. Jag var fast. Efter en evighet i butiken med svår beslutsångest (fler skivor än plånboken tillät) så troppade jag ut i dagsljuset igen, omtumlad och stolt. Mina nyinköpta vinyltolvor hade svarta kartongfodral med hål i mitten, och artisterna hade jag aldrig hört talas om tidigare - en av dem var Frankie Knuckles.

Hans house-skatt är enorm och i princip kan man välja vad som helst. Jag vill gärna dela med mig av ett tidigt alster (Tears) och en pinfärsk mix (Million dollar bill) för att visa på kvaliteten såväl som på kontinuiteten - närheten till gospel, de djupa, själafyllda rösterna och det tunga inslaget av piano. Det har debatterats och etiketterats olika kategorier av house - deep, acid, chillout, Chicago, new. Enligt mig bara en typ av house - the house that Frankie built. Och jag lovar dig - du känner att du MÅSTE dansa när Frankie bygger.



Tips om du vill komma vidare i ditt eget house-bygge:

Joe Smooth's Promised land

Adeva's Musical freedom (med samplingen av Martin Luther King. Oh yeah)

Ten City's Devotion

Inner City's Good life

Marshall Jefferson's Move your body

Ce Ce Rogers' Someday

Sterling Void's It's alright



1 kommentar:

Bengt sa...

Jag har hört talas om två vilsna ungdomar, strax fyllda tjugo, som lite försynt frågade om "Deep House" på Black Market Records i London. Är det något som du känner till mer om?