tisdag 7 september 2010

Trans Europe Express



Nja, sitter kanske inte på Trans Europe Express utan närmare bestämt på X2000 mellan Malmö och Stockholm. Inte desto mindre fick det mig att tänka på mina gamla hjältar i Kraftwerk. Ralf, Florian, Wolfgang und Karl. Kan man tänka sig några namn som skulle passa bättre på dessa electro-popens pionjärer? Deras hybrid av strikt minimalism och varma, analoga syntslingor har en stor plats i mitt hjärta. Allt sedan den där dagen då jag för första gången hörde Computer Love strömma ut ur högtalarna i pojkrummet i Nybro, någon gång under andra halvan av åttiotalet.




Och ja, jag har fortfarande lite svårt att förlåta Coldplay för att de stal, gjorde om, och fick en massiv hit med Computer Love under namnet Talk. Dock visserligen först efter ett ok från Kraftwerk, men ändå! (Enligt vad som sägs fick Coldplay ett brev med ett enda ord, "YES", som svar på sin förfrågan.)




Jag har haft turen att få se Kraftwerk vid tre tillfällen och jag måste säga att deras spelning på Roskilde -98 tillhör Top 5 konsertupplevelser i mitt liv. Att elektronisk musik med så många år på nacken ständigt känns så aktuell... Makalöst! För mig har Kraftwerk dessutom alltid varit mer än bara musiken - Kraftwerk är ett koncept som låtit sin strama estetik genomsyra allt från skivomslag och videor till t-shirts och all annan merchandise. Och deras liveframträdanden är inga undantag. Kompromisslöshet och konsekvens i över 30 år. Det är imponerande. Nåväl, det här blev ett snackigt inlägg. Nu ser vi på ytterligare en video och sedan är det godnatt. Lägg noga märke till den vilda dans som drar igång vid 2:09. Så har ni aldrig sett dessa killar släppa loss tidigare! Rock on!

1 kommentar:

Mattias sa...

Jag minns kristallklart det synthgula omslaget till Computer World (OBS på LP - ett mkt större och mer visuellt omslag än CD). Hypnotiskt snyggt - nästan så man bara ville äta upp det med en gång. Och musiken var totalt futuristisk och klassisk samtidigt. Wow - vilka killar.
/Florian