måndag 13 september 2010

Lost In Lux - en popfarsas klubbirrande i lilleputtlandet



Luxembourg. Mmmm. Smaka på ordet. Fyllt med finansiell framgång, Mercedes Cabriolet, Moselviner, nystrukna Brooks Brothers-skjortor och väl undangömda pengar. Jag har precis hängt 48 timmar i Luxemburg med mina danska studievänner från Handelshöjskolen i Köbenhavn. Vi hade visst ett sorts tioårsjubileum och det skulle firas ordentligt i det lilla puttelandet. Jag har aldrig varit i "Lux" (som man kallar det...) förut så det var med blandade känslor och många frågor jag landade på flygplatsen. Vad gör man i Lux? Hur kan man få en hel helg att gå i Lux? Kan man verkligen festa i Lux? Med facit i hand så kan jag lugnt säga att jag har aldrig varit med om en så hög klubbfaktor i ett så lantligt land med så få invånare. Två klubbkvällar i rad var mer festande än jag festat sammanlagt det senaste decenniet.

Och som den popfarsa man nu är så är det på sin plats att försöka sammanfatta klubbmusiken i Lux. Där är dessvärre ingen sammanhållande faktor (förutom 150 bpm). Ovanpå en fet snabb beat ligger - jaaa - vad som helst. Som en sorts klubblands-pytt-i-panna: Black or white med MJ, MmmBop med Hanson, förra årets tyska afterski-bompa bompa från St Anton, Alejandro med Lady Gaga, fransk chanson med mera. Av gammal vana står man ändå där och tänker "jaha, är det så här det låter nuförtiden" medan man stompar i takt med en ljummen GT hängandes vid sidan. Här finns helt klart utrymme för en renodlad house-klubb.

Jag vill dock ge en stor eloge till JahBar i lördags - en skum bar i närheten av centralstationen. Det var det enda stället som spelade den där dansrökaren som fick en trött, överårig popfarsa att lämna bordet, GT'n och solodansa som om jorden skulle gå under imorgon. Ni vet vem jag pratar om: California Gurls med Katy Perry! Katy och Snoop kan få vilken sliten popfarsa som helst att svänga de lurviga en sen natt på en klubb långt hemifrån. 120% dansgaranti. Jag har valt liveversionen från MTV movie awards. Det var första gången låten drabbade mig med full kraft. Och nu fick jag äntligen dansa till den. Tack Jahbar. Tack Katy Perry. Och tack Snoop Doggy Dogg.

Inga kommentarer: